Lu Xun 魯迅 (1881-1936)


Lu Xun blev født Zhou Zhangshou (senere Zhou Shuren) i den østkinesiske by Shaoxing. Familien tilhørte det traditionelle borgerskab og var således i stand til i 1902 at sende sønnen til Japan for at studere, hvor han hurtigt skiftede medicinstudiet ud med litteratur og trådte sine første skridt som oversætter og skribent. Da han syv år senere vendte tilbage til Kina forelæste han på en række universiteter og arbejde bl.a. for kulturministeriet i Beijing (1912-1926). Han var en fremtrædende figur i Bevægelsen for Ny Kultur, som siden århundredeskiftet havde kæmpet for udbredelsen af videnskab og demokrati i Kina og i 1919 gav vind til Fjerde maj-demonstrationerne.

I 1917 blev Lu Xun involveret i tidsskriftet Ny ungdom, der var grundlagt af Chen Duxiui 1915 og havde positioneret sig som en energisk fortaler for den litterære brug af talesproget baihua frem for det traditionelle wenyan. Heri udgav han i 1918 sin debutnovelle ”Idiotens dagbog” – et værk der brød grundlæggende med eksisterende litterære former og opnåede anerkendelse som det første stykke ”moderne litteratur” i Kina. I 1930 blev han udpeget som formand for den nystiftede Alliance af Venstrefløjsforfattere, der havde til formål at fremme Kommunistpartiets tolkning af Marxisme. Skønt formand Mao efter hans død lovpriste ham som ”Det moderne Kinas orakel,” blev Lu Xun aldrig selv medlem af Kommunistpartiet. Han døde af tuberkulose i 1936.

Udvalgte værker (kinesisk):
1923: Nahan 吶喊 [Opråb]. Første novellesamling.
1924: Zhongguo xiaoshuo shilüe 中國小說史略 [Kort oversigt over Kinas skønlitterære historie]. Studie af udviklingen fra de tidligste myter til de klassiske romaner.
1926: Panghuang 徬徨 [Tøven]. Anden novellesamling.
1927: Yecao 野草 [Ukrudt]. Prosa og digte.
1928: Chaohua xishi 朝花夕拾 [Morgenblomster plukket ved skumring]. Essaysamling.
1935: Gushi xinbian 故事新編 [Gendigtede fortællinger]. Historier baseret på fabler og legender.

Forlaget Sand & Jern
Løse betragtninger nr. 48” (1919)
”Hjemstavn” (1921)
Opråb (1923)
”Den kinesiske mur” (1925)


Sand & Jern / Peter Damgaard og Frederik K. Gaub